רשלנות רפואית אבנים בכיס המרה

לצערנו, מקרים רבים ברפואה מתחילים בזיהוי מאוחר או שגוי ועלולים להסתיים בטיפול כושל ולא מתאים. מקרים אלו נקראים רשלנות רפואית, ולצערנו אין הם מעטים במדינת ישראל בפרט ובעולם בכלל. במאמר הקרוב נתמקד בנושא רשלנות רפואית אבנים בכיס המרה, ונבין מה לעשות במידה ונתקלתם במקרה שכזה.

 

מהן אבנים בכיס המרה ואיך מזהים את הימצאותן?

מיד נגיע לנושא רשלנות רפואית אבנים בכיס המרה, אולם לפני כן בואו נבין מהן ואיך מזהים אותן. אז אבנים בכיס המרה נוצרות למעשה מחוסר איזון בהרכב של מיצי המרה ההופכים למשקעים. ככל שעובר הזמן, אותם משקעים הופכים לאותם גושים הנקראים אבנים. באחוז גדול מן המקרים ההרכב של האבנים בכיס המרה הוא כולסטרול, אך קיימות גם אבני מרה שההרכב שלהם הוא מסידן או מצבעי מרה.

אבנים בכיס המרה היא אינה תופעה נדירה, וכ-10% מהאוכלוסיה סובלת ממנה. התמודדות עם אבנים בכיס המרה אינה אמורה להיות מסובכת, אך הדבר כמובן מצריך זיהוי של הבעיה וטיפול נכון בה. במידה ולא יתקיימו זיהוי וטיפול נכונים, המקרה ייחשב לרשלנות רפואית אבנים בכיס המרה.

 

רשלנות רפואית אבנים בכיס המרה

אבנים בכיס המרה מאופיינות בכאבים בבטן הימנית העליונה שמגיעים בהתקפים, בנוסף עלולה להופיע תחושה של בחילה וכן הקאות. הכאבים האלו נוצרים למעשה כאשר האבן מגיעה בצורה רגעית אל צינור המרה.

היות והכאבים בבטן וכן הבחילות וההקאות עשויות להשתייך לעוד מגוון מצבים רפואיים, במקרים רבים מתקיימת רשלנות רפואית אבנים בכיס המרה. ולמה? לעיתים הכאבים משתייכים על ידי הרופא המטפל לבעיה אחרת וכן עלול להינתן טיפול לכאבי בטן רגילים, מבלי לקחת בחשבון את מצב האבנים בכיס המרה המתואר.

 

מה צריך לעשות על מנת להימנע ממצב של רשלנות רפואית אבנים בכיס המרה?

רופא מקצועי ומיומן אמור לדעת שבמקרה של הופעת הסממנים שציינו קודם לכן יש כמה דרכי פעולה שצריכות להתקיים. הראשונה בהן היא צילום אולטראסאונד בטן, שבאפשרותו לזהות ולאבחן בין 20% ל-50% מהמקרים של הימצאות אבנים בכיס המרה.

אולטרסאונד אנדוסקופי הוא השלב הבא שלמעשה משלים את פעולת צילום האולטראסאונד בטן, וכן מאפשר להבחין בהימצאות של אבנים בדרכי המרה, ולא רק בכיס המרה באופן ספציפי. בנוסף, יכולה להתקיים בדיקת הדמיה הכוללת סימון איזוטופים, וכן ERCP, שהיא בדיקת הדמיה נוספת שמקנה את האפשרות לראות ולהבחין בפגמים של מילוי בדרכי המרה. לאחר מכן, לרוב יתבצע ניתוח להסרת כיס המרה, היות והוצאת האבנים אינה מספיקה כיוון שאבנים חדשות עלולות להופיע במקומן.

 

באילו מקרים אפשר לתבוע בגין רשלנות רפואית אבנים בכיס המרה?

במקרים של אבחון רשלני ושגוי, אבחון מאוחר או לא נכון, הפנייה מאוחרת לבדיקות או אי הפנייה כלל, טיפול שגוי או אי טיפול כלל או רשלנות בניתוח יכולות להיות סיבות מספקות על מנת לתבוע בגין רשלנות רפואית אבנים בכיס המרה.

גוף האדם